De gezonde school

Eten op school
De kinderen nemen voor de hele dag brood, fruit en drinken mee. Het brood nemen de kinderen mee in een broodtrommel. In de ochtend is er een fruitpauze en in de lunchpauze eten de leerlingen een broodje.

Voor onze kleuters van groep 1 en 2 moeten de schooltassen, bekertjes en jassen van een etiket met naam worden voorzien. Het is belangrijk om naast het brood ook een stuk fruit (bijvoorbeeld een appel, sinaasappel of een banaan) mee te geven naar school.

Op onze school willen we graag gezond eetgedrag bevorderen. Daarom is het niet toegestaan voor de leerlingen om cola, frisdrank, chips, koekjes, snoep of kauwgum mee naar school te nemen.

Drinken
Water is de beste dorstlesser. Daarom willen wij adviseren om uw kind als drank water mee te geven. Wilt u uw kind ook iets anders laten drinken, dan kunt u melk meegeven.

Fruitpauze
Op school eten we in alle groepen fruit en/of groente in de ochtendpauze. Het eten van meer fruit en groente draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat groente en fruit op school ervoor zorgt dat kinderen ook thuis vaker gezond eten.

Gezonde lunch
Een gezonde lunch bestaat uit boterhammen, met daarbij (eventueel) wat fruit en/of groente. De gezondste keuze is een volkoren boterham, besmeerd met halvarine en mager beleg. Als drinken adviseren we water of halfvolle en magere zuivelproducten.

   Tips voor de broodtrommel

  • Brood (liefst volkoren of bruin) dun besmeerd met zachte margarine of halvarine.
  • Dun belegd met zoet en/of hartig beleg.
  • Aangevuld met een stuk fruit of een stuk groente (zoals komkommer, cherrytomaatjes, radijsjes, worteltjes, reepjes paprika etc.)

Drinken: liefst water (anders melk, bij voorkeur halfvol of karnemelk.)